Matvägran

Ett djur som inte mår riktigt bra väljer ibland att inte äta. Vanligaste orsaken till detta är magproblem, men även sjukdomar i helt andra delar av kroppen kan göra att djuret slutar äta. Vid magproblem förekommer ofta även kräkningar och/eller diarré, men inte alltid (se även diarré/kräkning under separat flik).

Hund

Rovdjur är naturligt anpassade till fasta, och kan själva ta sig ett uppehåll från ätandet. En hund som matvägrar, men fortsätter att dricka normalt med vatten, är pigg och glad, kissar och bajsar som vanligt, och inte verkar sjuk på något annat sätt, behöver man inte vara speciellt orolig för. Den klarar sig bra i flera dagar utan mat. Men det är förstås viktigt att vara extra uppmärksam på hunden, så att den verkligen inte visar andra tecken på sjukdom. Efter ca 3-4 dagar kan det dock vara dags att börja truga hunden med mat, om den fortfarande inte vill äta självmant.

Det kan då vara bra att försöka med till exempel kokt vit fisk eller kokt kyckling, som är både smakligt och dessutom skonsamt för magen. Det finns även färdigt foder, ”skonkost”, med hög smaklighet, som finns att köpa på veterinärkliniker. Foder ges till en början i små portioner flera gånger om dagen. Vid långvariga eller ofta återkommande problem med matvägran ska veterinär kontaktas.

Katt

Frisk och slank katt

Rovdjur är naturligt anpassade till fasta, och kan självmant ta sig ett uppehåll från ätandet. En frisk och slank katt kan få välja att fasta några dagar, om den dricker normalt med vatten, är pigg, kissar och bajsar som vanligt, och inte är sjuk på något annat sätt. Katter kan dock av längre tids matvägra/svält, drabbas av det allvarliga sjukdomstillståndet leverförfettning. Efter ca 3 dagar kan det vara dags att börja truga den i övrigt friska och slanka katten med mat, se ”överviktiga katter”.

Överviktiga katter

Överviktiga katter som slutar äta löper stor risk att drabbas av leverförfettning. Leverförfettning är ett livshotande sjukdomstillstånd, som kräver intensivvård och inte alla katter kan räddas. Det är därför mycket viktigt att se till att överviktiga katter inte går helt utan mat mer än maximalt 1 dygn innan man antingen får dem att äta igen eller tar katten till veterinär. Katten kan trugas med kokt vit fisk och kokt kyckling, som är smakligt och skonsamt för magen, eller med extra smaklig och skonsam burkmat från veterinärklinik. Små portioner ges flera gånger om dagen till en början.

Kanin

Kaniner är mycket känsliga för att vara utan mat. Framför allt är det viktigt att de äter sitt hö. Om en kanin inte äter som vanligt bör den tas till veterinär, då de snabbt kan bli allvarligt sjuka om de inte äter.